torstai 19. huhtikuuta 2012

Pilvipalvelun ohjeet

Pilvipalvelu on käytännössä online-palvelu, johon voi mm. varastoida tiedostoja - näin lyhyesti sanottuna. Jos osaat käyttää pilvipalveluja, et tarvitse muistitikkua, eikä sinun tarvitse esim. lähettää tiedostoa itsellesi sähköpostina.

Luo tili joko hotmailiin tai gmailiin.
(Top15 pilvipalvelut, klikkaa linkkiä, jos haluat tietoa muista pilvipalveluista.)


HOTMAIL:
1. Kirjaudu sisään sähköpostiisi.
2. Klikkaa sivun aivan yläreunassa lukevaa SkyDrive-painiketta.
3. Klikkaa  Lisää tiedostoja -painiketta.
4. Etsi tietokoneeltasi se etukäteen tallennettu tiedosto, jonka haluat pilvipalveluun tallentaa ja valitse se.
5. Klikkaa Avaa-painiketta. (Eng. Open)
6. Kun näet tiedoston nimen SkyDrive-sivullasi, se on tallennettu pilvipalveluun.
7. Kun seuraavan kerran avaat sähköpostisi kautta pilvipalvelun, pääset jatkamaan esim. esitelmäsi tekoa helposti vaikka kotoa. Pidä sähköposti auki koko ajan, kun kirjoitat, näin teksti tallentuu sinne pilveen automaattisesti, ilman, että sinun tarvitsee sitä erikseen tallentaa.
8. Kirjaudu ulos oikeasta ylänurkasta, kun lopetat työskentelyn!



GMAIL:
1. Kirjaudu sisään sähköpostiisi.
2. Klikkaa aivan sivun yläreunassa näkyvää Dokumentit-painiketta.
3. Sivun vasemmassa reunassa on kaksi punaista kuvaketta: Luo ja Lähetä. Klikkaa oikeanpuoleista punaista Lähetä-painiketta.
4. Klikkaa Tiedostot... -painiketta.
5. Selaa tietokoneeltasi esiin se tiedosto, jonka haluat pilvipalveluun tallentaa ja valitse se.
6. Klikkaa Avaa-painiketta.
7. Klikkaa Aloita lähetys -painiketta.
8. Kun haluamasi tiedoston nimi ilmestyy gmailisi Dokumentit-sivulle, tiedosto on tallentunut pilvipalveluun. Pidä sähköposti koko ajan auki, kun työskentelet, näin uusikin teksti tallentuu suoraan pilveen.
9. Kirjaudu ulos oikeasta ylänurkan nuolesta, kun lopetat työskentelyn! (Jos et kirjaudu ulos, google tallentaa ylös kaikki nettiosoitteet, jossa käyt!)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti