Pelillistämistä
voi käyttää opetuksessa apuna lukuisin eri tavoin, kerron tässä muutamia oppilaita
motivoivia vinkkejä. Hyvän opetuspelin pelaamiseen saa helposti menemään vaikka
kokonaisen päivän!
Ensimmäiseksi
on hyvä päättää pelin teema / opetettava aihe ja rakentaa aiheesta tarina,
jonka ympärille peli rakentuu. Peli voi sijoittua vaikkapa fantasiamaailmaan
(Tylypahka) tai menneisyyteen (viikingit). Tärkeintä pelin toimivuuden kannalta
on luoda sille hyvä ja mukaansa tempaava tarina
eli juoni, jonka mukaan toimitaan.
Lisää
todenmukaisuutta peliin saadaan, kun jokainen oppilas saa tehdä itsestään pelihahmon. Jokainen pelihahmo pukeutuu
ja käyttäytyy hahmolle sopivalla tavalla. Opettaja / pelinvetäjä päättää,
saavatko oppilaat itse päättää oman roolinsa vai määrääkö sen opettaja.
Viikinkipelissä pelihahmoina voisivat toimia esim. viikinkipäällikkö,
viikinkisoturi, Thor-jumala, kyläläinen, parantaja… Ennen peliä oppilaille
pitää antaa tietoa kyseisistä hahmoista, jotta he osaisivat esittää niitä. Voi
olla myös toimiva idea jakaa pelihahmot joukkueisiin tarinan vaatimalla tavalla
ja saada heidät kilpailemaan toisiaan vastaan. Pelihahmon esittäminen saa usein
ujoimmatkin oppilaat rohkaistumaan ja ottamaan roolia oman ryhmänsä sisällä! (Tämähän
on siis kuin larppausta!)
Opetuksen
pelillistäminen on oiva tapa tehdä opetuksesta
monialaista. Viikinkipelissä voidaan helposti yhdistää liikuntaa
(kaupunkisota; viikingit hyökkäävät), historiaa (etsitään piilotettua aarretta
historian vihjeiden avulla), käsitöitä (pirtanauhan tekoa), kuvataidetta
(riimut), äidinkieltä ja vaikkapa matematiikkaakin (lasketaan ryöstösaaliit)…
Tässä on vain luovuus rajana! Pelin vieminen metsään tai johonkin muuhun
jännittävään paikkaan lisää pelin aitoutta. Peliin voi tarvittaessa osallistua
vaikka koko koulu (MMO), (rehtori voi esittää halutessaan viikinkipäällikköä).
Pelin juonta opettaja voi halutessaan ohjailla tehtäväkorttien avulla, joita saa tehtäväpisteiltä. Pelissä ei välttämättä tarvitse olla voittajia. Halutessaan opettaja voi kuitenkin antaa pisteitä oppilaiden suorituksista etukäteen sovitulla tavalla. On myös mahdollista, että voittajajoukkue pääsee ensimmäisenä aarteen (esim. karkkilaatikko) luo ja saa sen omakseen.
Pelin
jälkeinen purku on todella tärkeää
varsinkin pienille lapsille – roolit ja sitä myötä tunteet tempaavat helposti
mukaansa. Kerrataan yhdessä lopuksi, mitä pelissä tapahtui ja keskustellaan
siitä. Pelin taltiointi kuvina tai videona auttaa pelin purkamisessa. Esim.
oppilaat, jotka jostain syystä eivät halua osallistua pelaamiseen, voivat
videoida sen kulkua.
Jos peli pidetään kokonaan pienessä koossa (esim. omassa luokassa), lelut voivat toimia pelihahmoina ja "suorittaa tehtäviä". |
Pelillisiä
juonikuvioita:
-
Pelaajien
pitää etsiä joku henkilö, jolta he saavat lisätietoa. Kyseistä tietoa ei saa
mistään muualta.
-
Kartta
pelialueesta on ehdoton, sen avulla pelaajat voivat löytää tehtäväpaikat ja
esim. mahdollisen aarteen.
-
Pelaajien
pitää löytää jokin esine, voidakseen edetä ”seuraavalle tasolle”.
-
Tiettyjä
taitoja pitää harjoitella, jotta pääsee etenemään (esim. pitää osua pallolla
johonkin kohteeseen heittämällä)
-
Haasteet
-
Taistelut
(esim. kukkotappelu-leikki)
-
Aikamatkustus,
teleportaatio
-
Joku
pelihahmoista osaa tehdä taikoja
-
Osa
tehtävistä tai haasteista voidaan suorittaa myös tablettilaitteella tai
tietokoneella, esim. tietokilpailut viikinkiaiheista.
-
Pelitilanteiden
tai pelituotosten (riimut) dokumentointi on helppoa kännykällä, tabletilla tai
kameralla. Kuvien käsittely.
-
Isommat
oppilaat voivat käyttää kännyköitä metsässä gps-suunnistuksen apuna.
-
Oppilaat
voivat ohjelmoida ryhmissä Scratchillä yhden levelin peliin lisää käyttämällä
apuna pelistä ottamiaan valokuvia ja äänitteitä.
-
Lisätty
todellisuus
-
Valmiit
internetin tarjoamat sivustot ja sovellukset aiheeseen liittyen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti